2014-04-10

Days 6-7 Puente el Reina to Los Arcos or Walk Like a Pilgrim

Day 6 started nice and crispy. I trudged along, my body felt better and better, and I was walking faster and faster. By noon it was getting very hot. I stopped for lunch in a very nice spot with a wonderful view. By afternoon I arrived in Estella, an old pilgrim town. My feet really hurt, so I was very happy to arrive. Since I left one of my bras in Pamplona, I spent the afternoon looking for a new one. Not an easy task when  you are a Swedish giant. I then went to mass in a very beautiful church, and after that went to bed early. Only 21 km today =)
Day 7 started with a nice breakfast at the hostel, and I soon arrived at Irache, a monastery with a wine fount. I don't like wine, but this one is a must (www.irache.com). After another couple of hours 2 old friends, Jay and Stella, from Saint-Jean-Pied-de-Port caught up with me. We walked together the rest of the day, and are now staying at the same hostel, Casa Abuela, Nice and clean. The rooms are a bit chilly, but my sleeping  bag is warm. 20 km today.
As I said my feet are getting better, but still every afternoon I stagger into town, and every time I sit down I get very stiff, and when I stand up it's difficult to walk. So that's the pilgrim walk, staggering.
Eunate

Puente de Reina, The Queen's Bridge
 
Estella Cathedral

 
No, I don't like wine
Jay and Stella in Luquin
Breakfast at Casa de Abuela. Jay and Stella to the right.



Dag 6 startade svalt och jag masade mig fram ganska sakta. Det tar ganska lång tid för kroppen att komma igång på förmiddagarna, men efter ett tag gick det bättre. Morgonljuset var så vackert och jag njöt av vandringen. Framåt lunch kändes det väldigt bra och jag nästan flög förbi vingårdar och åkrar. Jag stannade och åt på en plats med vacker utsikt, och efter ännu några timmars vandring var jag framme i Estella. Vid det här laget hade jag mycket ont i fötterna och jag var glad åt att komma fram. Efter en dags vandring vinglar alla fram mer eller mindre, och varje gång vi reser oss upp är vi stela. På den vingliga gången känner man igen en pilgrim.  Eftersom jag lyckats glömma en sportbh i Pamplona så tillbringade jag eftermiddagen med att leta efter en ny, inte lätt för en svensk jätte! Sedan gick jag på pilgrimsmässa i en mycket vacker kyrka. De flesta kyrkor är stängda utom under mässan, så vill man se dem får man passa på. 21 km idag.
Dag 7 Jag lämnade Estella efter en god frukost på härberget. Efter någon km kom jag till klostret i Irache, där man bjuder pilgrimer på vin. Jag gillar inte vin, men här är det ett måste. (www.irache.com). Vandringen fortsatte genom en vacker skog, fåglarna kvitterade och solen sken. Efter ett tag kom goda vänner från första natten i Frankrike, Jay and Stella, ikapp mig. Vi vandrade tillsammans resten av dagen och höll ganska bra tempo. Eftermiddagen var väldigt varm igen och vi stannade på några fik för att dricka. Ikväll bor vi på samma vandrarhem efter en god middag, chicken nuggets (minst 20), pommes frites och en flaska vatten för 55 kr. Efter maten gick vi för att se kyrkan. Vi hade tur, vi hann se kyrkan innan den stängde. Den var så otroligt vacker! 20 km idag.

No comments:

Post a Comment