2014-04-05

Day 1 Saint-Jean-Pied-de-Port to Orisson

Yesterday I flew to Biarritz, and continued with bus to Saint-Jean-Pied-de-Port. Waiting for the bus I met more people from different countries on their way to the Camino. Many of us stayed at the same hostal last night, L'Esprit de Chemin. Today we walked to Orisson Auberge, a very beautiful hostal up in the Pyrennees. The walk today was only 8 km, but it is a steep ascent, 18%. We were told it would take 3.5 hours, I was so proud when I made it I 3 hours 10 minutes! (pic at bottom)

Janne leaving the albergue

Jan and Ylonga

The view from Orisson


Igår flög jag till Biarritz och fortsatte med bussen till Saint-Jean-Pied-de-Port. På busstationen träffade jag flera som skulle vandra caminon, holländare, australeinsare, en colombianska, amerikaner osv. Många av oss bodde på samma vandrarhem, L'Esprit de Chemin, ett väldigt trevligt härbärge. Idag vandrade vi tillsammans, men också var och en för sig. Man vandrar tillsammans ett tag, så känner man att man vill gå saktare eller fortare. Och en stund senare kommer man ikapp någon som sitter och fikar, då fikar man tillsammans. I morse duggregnade det, men efter ett tag kom solen fram. Det är väldigt vackert här, men jag är glad att jag inte gick så långt idag! Vi gick 8 km, men stigningen lär ska vara 18%. Enligt uppgift skulle det ta 3,5 timmar, så jag var väldigt stolt när jag kom fram efter 3h 10 min. Ikväll är vi 10 stycken (av 18) som bor på samma ställe igen, samt några nya bekantskaper, varav en amerikanska som redan visste vem jag är, hon träffade en av mina internetvänner igår!

No comments:

Post a Comment