2014-05-03

Day 30 Vega de Valcarce to Fonfria In which I make 2 or 3 really good calls

This morning my foot was still hurting, so I decided to send my pack by taxi to my next albergue. After 5 km of walking I came to a town where you could get a horse and ride to the top of the mountain pass. This was my best call of the day, sending the pack was the second best. The horses weren't very fast but I passed people I know to be stronger than I am. My back got tired, though. At O'Cebreiro I left the horses, thinking it was all downhill. I also though I only had 6 km to go. Cheking the map told me I had more than 12 km left, and it was getting late. I tried to hurry, but was really tired, it was still a lot of up and down. When a taxi suddenly appeared I decided to take it the last couple of km. So today I walked only 11-12 km.





Passing tired pilgrims
O'Cebreiro


I morse hade jag fortfarande ont i foten, så jag bestämde mig för att skicka ryggsäcken med taxi till nästa albergue. Det kändes så konstigt att gå utan den och foten gjorde lite ont, så när jag efter 5 km kom till ett ställe som erbjöd hästridning upp till toppen nappade jag direkt. Jag hade tur och fick finaste hästen =) Det gick inte så fort uppför, men jag passerade i alla fall en del folk som jag vet är starkare än jag, så det kändes väldigt skönt att slippa gå. Det var varmt också!
Så småningom kom vi i alla fall till toppen och ridturen var över. Där uppe träffade jag några vänner och satt och pratade ett tag. Jag hade bara 6 km kvar, och det var utför. Trodde jag. Det var meest utför, men en noggrann koll på kartan visade att det var över 12 km, och jag var faktiskt inte ens på toppen. Så jag satte av och försökte skynda mig, för klockan var mycket,men det gick väldigt trögt. Till slut kom jag i alla fall till den allra högsta toppen, men sedan var jag helt slut. Just som jag kom över krönet dök en taxi upp och jag beslutade snabbt att ta den till nattens härbärge. Och det var nog dagens tredje bra beslut, för dels har jag ont i fötterna trots den korta promenaden, dels behövde jag nog vila lite. Just nu äter jag middag samtidigt som torktumlaren går. Jag tvättar alla hästkläder, och lite till =) Bara 11-12 km idag

No comments:

Post a Comment